Cilindrische bevestiging

HOE: CILINDRISCHE BEVESTIGING


Leer hoe lagers, bussen en cilindrische onderdelen te bevestigen in behuizingen of op assen.


Het doel is een maximale belastingsoverdracht en uniforme spanningsverdeling te bereiken, en tegelijk wrijvingscorrosie uit te sluiten.

Lees meer over:

Soorten passingen

Belastingsoverdracht

Uithardingsmethoden met vloeibare bevestigingsproducten

Cilindrische bevestiging: uitgebreide kennis

Leer alles wat u moet weten over het onderwerp Cilindrische bevestiging.

De meest gebruikte positieve-aandrijvingsverbinding is het conventionele systeem met spie en spiebaan. Bij andere positieve-aandrijvingsverbindingen worden stifttappen, pennen en spieassen gebruikt.

Deze verbindingen brengen koppelniveaus over die evenredig zijn aan de verkregen mechanische borging.

Bij deze verbindingen (behalve bij de spieas) is er een ongelijke verdeling van de massa, en deze onbalans kan trilling veroorzaken bij hoge snelheden. Alle positieve-aandrijvingsverbindingen laten microbewegingen toe. Dit resulteert in slijtage (bijv. in de vorm van wrijvingscorrosie), met het risico dat macrobewegingen worden verstoord, vooral in verbindingen met dynamische belasting.

  • Hoge spanningsconcentratie door de “kerfwerking” die optreedt in de omgeving van een spie. Bovendien leiden permanente relatieve bewegingen tot abrasieve slijtage van beide onderdelen, bijv. de spie en de as.
  • Ongelijke massaverdeling.

Bekende wrijvingsaandrijvingsverbindingen zijn perspassingen, conische passingen en krimppassingen. Deze verbindingen zijn zeer voordelig; er is geen onbalans bij hoge snelheden. Ze zijn geschikt voor de overdracht van axiale en torsiebelasting.

  • Beperkt door materiaaleigenschappen, ruwheid van het oppervlak en ontwerp, aangezien deze verbindingen alleen koppel overbrengen door middel van wrijving/interferentie.
  • De behoefte aan zeer nauwe toleranties leidt tot hoge kosten voor machinale bewerking.
  • Door vreetslijtage aan het oppervlak is demontage vaak moeilijk of zelfs onmogelijk.
  • Hoge spanning in onderdelen / operationele belastingen kunnen defecten aan onderdelen veroorzaken.

Gelaste, hardgesoldeerde of zachtgesoldeerde verbindingen zijn zeer sterk maar hebben een relatief klein lasvlak dat de volledige belasting draagt.

Retaining of cylindrical parts - Material integration with retaining.
  • De materialen van de pasvlakken moeten compatibel zijn
  • De hoge procestemperatuur kan leiden tot vervorming van onderdelen
  • Hitte kan restspanningen veroorzaken die leiden tot structurele beschadiging in de laszon
  • Demontage grotendeels onmogelijk

Materiaalintegratie door middel van vloeibare bevestigingsproducten is mogelijk door verbindingen van as/naaf te verlijmen.

  • Betere prestaties met bestaande ontwerp en geometrische oplossingen
  • Evenwaardige prestaties met een beter ontwerp (kleiner, lichter, ...)
  • Daarnaast bieden anaerobe LOCTITE-lijmen voor cilindrische bevestiging een extra bevestigingsoplossing: de verlijmde schuifpassing.


Sterktevergelijking (schematisch)

Alle gevallen waarin verbetering mogelijk is door verlijming.

Retaining of cylindrical parts - Liquid retaining strength comparison