Glasreparatie

ZO GAAT U TE WERK VOOR:
GLASREPARATIE


In vele gevallen kan met glasreparatie een vervanging van de voorruit vermeden worden. Een kleine steenslag kan, als het genegeerd wordt, gemakkelijk groter worden. Met als gevolg dat het onmogelijk gerepareerd kan worden. Het is dus belangrijk om snel te handelen.

In deze tutorial krijgt u meer informatie over:

Reparatiekwaliteit

Veiligheid – soorten schade

Regelgeving voor reparaties

 

Glasreparatie: uitgebreide kennis

Leer alles wat u moet weten over het onderwerp Glasreparatie.

Afhankelijk van de grootte en de plaats van een steenslag op uw voorruit kan deze zorgen voor afleiding of uw zicht belemmeren. Als u kleine steenslag negeert, kan deze groter worden en onmogelijk te repareren zijn. Er kunnen zich bijkomende barsten vormen door het gecombineerde effect van hitte, vocht, vorst, vuil en trilling. Hierdoor verzwakt de stabiliteit van de voorruit en komt de correcte werking van de airbag in gevaar. Daarom is het van essentieel belang dat de reparatie snel uitgevoerd wordt, omdat al het vuil en vocht dat binnendringt in de steenslag een visueel aanvaardbare reparatie bemoeilijkt.

De juiste gereedschappen, ervaring, praktische vaardigheden en voldoende tijd (niet gehaast te werk gaan!) zijn de sleutelelementen voor een geslaagde kwaliteitsreparatie van de voorruit.

Afhankelijk van de geometrie, de grootte en plaats van de barst is het al dan niet mogelijk om de schade te repareren. Het is mogelijk dat een vervanging van de volledige voorruit noodzakelijk is. Steenslag kan als volgt geclassificeerd worden:

Gemakkelijk te repareren:

Vehicle Glass Repair - Easy to repair chips or cracks.

a) Rond inslagpunt (koeienoog)
b) Gefragmenteerde steeninslag
c) Gecombineerde steeninslag

Moeilijk te repareren:

Vehicle Glass Repair - Difficult to repair chips or cracks.

d) Stervormige steeninslag
e) Halvemaanvormige steeninslag
f) Bijenvleugel

Steenslag en barsten in de voorruit kunnen, afhankelijk van de plaats waar ze voorkomen, gerepareerd worden.  

  • Een reparatie is niet toegestaan als de plaats van de schade vlak voor de bestuurder is, in de zogenaamde 'A-zone'.
  • Alleen barsten van maximaal 10 mm mogen gerepareerd worden. Dit is iets kleiner dan de grootte van een muntstuk van één eurocent.
  • Reparaties op een afstand van minder dan 10 cm van de rand van de voorruit worden niet aanbevolen.
Vehicle Glass Repair - Legal regulations of position and size of damage in cars.

 

 

'A-zone in personenwagens:
Voor personenwagens en andere voertuigen met een maximaal toegestaan gewicht van 3,5 t.

Vehicle Glass Repair - Legal regulations of position and size of damage in trucks.

'A-zone in vrachtwagens:
C-middelpunt, een punt waarop de bestuurdersstoel zich in het midden bevindt van zijn verstelbereik in de lengte.