Metaalreparatie

Metal repair in the automotive industry - Henkel Adhesives - Learn more about metal repair.

ZO GAAT U TE WERK VOOR: METAALREPARATIE

 

Het herstellen en repareren van plaatwerkonderdelen is een belangrijk onderdeel geworden tegenwoordig in een schadeherstelbedrijf. Tal van nieuwe gereedschappen en oplossingen vergemakkelijken dit soort werk. Deze tutorial toont u de techniek van het chemisch vertinnen en de verschillende oppervlaktebehandelingen om het oppervlak te beschermen.
 
Klik op deze links en bekijk de voordelen van

Conversie van oppervlakken voor corrosiebescherming

Vertinningsmethoden (solderen, chemisch vertinnen)

Extra corrosiebescherming

Metaalreparatie: Extra kennis

Leer alles wat u moet weten over het onderwerp 'Metaalreparatie'.

Blanke metaaloppervlakken van carrosseriepanelen worden beschermd door een conversielaag in de vorm van een fosfaatcoating, aangebracht in de OEM-lakwerkplaats en beschermd door een laagje e-coat. Een beschadigde coating kan leiden tot corrosie en moet worden hersteld.  

Tijdens reparatiewerkzaamheden zoals zandstralen, snijden of lassen kan de beschermende coating gedeeltelijk worden verwijderd of vernietigd. Deze coating moet worden gerepareerd om het originele niveau van bescherming te herstellen. 

Hoe kunt u snel en efficiënt een hoog niveau van bescherming bereiken bij de reparatie van beschadigde coatings?

Metaalreparatie in de automobielindustrie - Henkel-lijmen - Traditionele methode

Traditionele methode

  1. Bewerkt plaatwerkpaneel met blank metaal en plamuur
  2. Afblazen 
  3. Reinigen met TEROSON VR 20 of Silicone Ex (ook gebruikt door spuiters)
  4. Primer aanbrengen (spuitbus of spuitpistool)
  5. Droogtijd tussen 15 en 30 minuten
  6. Overspray verwijderen
  7. Opnieuw reinigen met TEROSON VR 20 of
    Silicone Ex
  8. Verwerkingsgereedschap reinigen als een spuitpistool werd gebruikt
  9. Doorgaan met lakproces
Metaalreparatie in de automobielindustrie - Henkel-lijmen - Methode met BONDERITE wipes

Methode met BONDERITE Wipes

  1. Bewerkt plaatwerkpaneel met blank metaal en plamuur
  2. Afblazen
  3. Reinigen met TEROSON VR 20
  4. Vegen met BONDERITE M-NT 1455-W over blanke metaaloppervlakken
  5. Doorgaan met lakproces binnen de volgende minuten (max. 15 min.)

Toepassing: Voordelen van methode met BONDERITE Wipes

  • Slechts één stap om te vegen, spoelen (afwassen) met water is niet nodig
  • Eenvoudig, schoon en gecontroleerd aan te brengen, snel en milieuvriendelijk
  • Mengen, roeren of spuitpistool reinigen is niet nodig 
  • Eenvoudig weg te gooien nadat het doekje gedroogd is, geen speciale afvalverwerking
  • Geen overspray
  • Geen reiniging na het aanbrengen
  • Kan aangebracht worden in de spuitcabine
  • Zeer goed op zowel randen als gebieden geschuurd tot blank staal/aluminium 

Materiaalgegevens en voordelen van BONDERITE M-NT 1455-W

  • Voorverzadigde doekjes die een chromaatvrije conversiecoating produceren 
  • Dubbele roestwerende eigenschappen vergeleken met bestaande systemen
  • Verbetert de hechting van laklagen en afdichtingsmiddelen
  • Chromaatvrij 
  • Laag VOC-gehalte
  • Vervangt was-/etsprimer 
  • Efficiënt alternatief voor opnieuw coaten met zink
  • Respect voor gezondheid en veiligheid

Algemene opmerking

BONDERITE M-NT 1455-W produceren een conversie als gevolg van een reactie met de bovenvermelde metaaloppervlakken om echte chemische verlijmingen te vormen. Na conversie biedt het oppervlak een uitstekende basis voor organische afwerkingen, lakken, afdichtingsmiddelen en de meeste lijmen. Deze reactie verbetert in hoge mate de hechting en corrosiebestendigheid van de vervolgens aangebrachte lak (inclusief primer waar meerdere coatingsystemen worden gebruikt), afdichtingsmiddelen en lijmen.
Bij het proces met BONDERITE M-NT 1455-W droogt de conversiecoating op het oppervlak en is er nadien geen reiniging nodig.

Wat u wel en niet moet doen

Wel aanbrengen op:

  • Aluminium
  • Zink, zinklegering
  • blank staal
  • CRS (koudgewalst staal)
  • Gegalvaniseerd staal
  • Roestvrij staal

Niet aanbrengen op:

  • Lakprimers (1K of 2K) 
  • Polyesterplamuren 
  • Resten van lakcoatings 
  • Kunststofonderdelen

Niet verdunnen! 

Breng na de conversiecoating met BONDERITE M-NT 1455-W een van de volgende dingen aan

  • E-coat
  • Basiscoating
  • Primer
  • Paint filler
  • Afdichtingsmiddel
  • Lijm
     

Algemene opmerking

Polyesterplamuren zijn ontwikkeld voor optimale hechting op oppervlakken van blank metaal.

In geval van deukschade of andere gelijkaardige schade aan metalen onderdelen moet het oppervlak worden gerepareerd. Schadeherstelbedrijven gebruiken tegenwoordig meestal tinsoldeerpasta. 

Veel spelers op de aftermarket van de autosector zijn op zoek naar een oplossing ter vervanging van tinsoldeerpasta. De nieuwe technologie combineert eenvoudige verwerkingseigenschappen met de goede prestaties van tin.

Metal repair in the automotive industry - Traditional repair with tin solder paste.

Traditionele tinsoldering

Bij de traditionele reparatie worden tinsoldeerpasta en een open vlam gebruikt

  • Proces beperkt tot staaloppervlakken 
  • Soldeerpasta bevat lood (zwaar metaal)
  • Bij het proces wordt een open vlam gebruikt
Metal repair in the automotive industry - Chemical tinning, the 5010 TR method.

Chemisch vertinnen – de "5010 TR-methode"

Nieuwe technologie: gebruiksklaar product met 2 componenten

  • Proces geschikt voor oppervlakken van staal en aluminium
  • Uitstekende modelleereigenschappen
  • Bevat geen zwaar metaal
  • Geen open vlam nodig (veiliger werkproces, minder demontagewerk enz.)

Algemene opmerking
Het nieuw ontwikkelde product TEROSON EP 5010 TR combineert eenvoudige verwerking met milieuvriendelijke eigenschappen.


 Voordelen van chemisch vertinnen met TEROSON EP 5010 TR

  • 2-componentkoker met mengspuitmond (handmatig mengen is niet nodig)
  • Eenvoudig en nauwkeurig aan te brengen en nauwkeurig te mengen
  • Perfect te schuren
  • Goed bestand tegen uitzakken
  • Optimale prestaties bij het modelleren
  • "Koud" aan te brengen (geen open vlam)
  • Geen demontage van omringende onderdelen en componenten, zoals zijairbags, brandstoftanks, interieur (geen gevaar voor schade aan elektronische of andere gevoelige componenten door open vlam) 
  • Geen beschadiging van e-coat, conserveringswas of lak
     

Materiaalgegevens en voordelen van TEROSON EP 5010 TR

  • Lange opentijd (ong. 80 minuten)
  • De uitharding van het materiaal kan worden versneld door gebruik van verwarmingspads (FlexiTherm) of infraroodverwarming (max. 60 °C)
  • Lage dichtheid (lichter dan tin)
  • Geen krimp
  • Zonder primer op staal en aluminium 
  • Unieke loodvrije technologie, conform OES- en verzekeringsvereisten

Conversie van oppervlakken voor corrosiebescherming

Reparatie waarbij gedeeltelijk wordt gezandstraald, gesneden of gelast, veroorzaakt beschadiging van de bestaande beschermende coating (fosfaatcoating aangebracht in de OEM-lakwerkplaats en beschermd door een laagje e-coat).

BONDERITE M-NT 1455-W is een innovatieve oplossing voor het vernieuwen van conversiecoatings op een veilige en snelle manier.

BONDERITE M-NT 1455-W zijn gebruiksklare wipes  

  • Geen extra apparatuur vereist
  • Geen etsprimer nodig
  • Chromaatvrij product

Klik hier om een toepassingsvoorbeeld te zien:

Hoe BONDERITE M-NT 1455-W te gebruiken

Metal repair in the automotive industry - Surface conversion for corrosion protection.