Verlijming

Bonding applications in the automotive industry - Henkel Adhesives.

ZO GAAT U TE WERK VOOR: VERLIJMING

 

Tijdens de afgelopen jaren wordt aanzienlijk meer gebruikgemaakt van verlijmingstoepassingen in de automobielindustrie. Leer alles wat u moet weten over verlijming, bijv. voor de vervanging van een zijpaneel, een dakreparatie met speciale lasergesoldeerde OEM-daken en vooral over verlijmingen bij reparaties van de carrosserie, waarbij OEM-goedgekeurde reparatiemethoden toegepast worden.

Klik op één van de onderwerpen voor meer informatie: 

Verlijming in moderne voertuigconstructies

Lichtgewichtconstructies en torsiestijfheid

Extra corrosiebescherming

Verlijming: uitgebreide kennis

Leer alles wat u moet weten over het onderwerp verlijming.

In moderne voertuigconstructies wordt naast de gebruikelijke verbindingstechnieken ook gebruikgemaakt van geavanceerde lijmtechnieken. Deze technieken bieden een reeks voordelen die nieuwe mogelijkheden creëren op het vlak van voertuigontwerp en -constructie alsook veiligheidstechniek.

1.1 Verbindingstechnieken voor carrosserieën

1.2 Voordelen van gebruik van lijmen voor bevestiging

  • Geen beschadiging van het oppervlak
  • Verlijming van niet-gelijksoortige materialen (bijv. staal met aluminium)
  • Intacte structurele integriteit 
  • Gelijkmatige belastingsoverdracht
  • Uniforme spanningsverdeling
  • Vermindering van geluid en trillingen
  • De extra afdichting verhindert het binnendringen van water en vocht tussen de samengevoegde onderdelen, zodat een hoofdoorzaak van corrosie vermeden wordt.

Voordelen van structurele verlijming

  • Torsiestijfheid
  • Schuifsterkte
  • Schokbestendigheid

Structurele lijmen worden gebruikt op metalen onderdelen, zoals omegaprofielen en verstevigingspanelen, om een hoger niveau van structurele stijfheid of verbeterde crashprestaties te verkrijgen in carrosserieën. Studies hebben aangetoond dat verlijmde of hybride verbindingen een grotere duurzaamheid en een beter behoud van de stijfheid vertonen in vergelijking met de puntlasequivalenten, waardoor ze bijdragen tot een langdurig rijcomfort. Gelijmde structuren hebben een hogere energieabsorptie en een groter vervormingsvermogen in crashsituaties dan onderdelen die op conventionele wijze samengevoegd zijn.

  • Lijmen vergroten de stijfheid van de carrosserie en verbeteren het rijcomfort
  • Lijmen zorgen voor een hogere energieabsorptie en verbeteren de veiligheid

Voordelen van flexibele verlijming

  • Vermindering van trillingen
  • Compensatie van ongelijke uitzettingscoëfficiënten
  • Geluidsabsorptie

In carrosserieconstructies zijn er ook toepassingen waarbij flexibele samenvoegingsmethoden vereist zijn. Voor een efficiënte werking van de lijmen in dergelijke toepassingen is een zekere breedte van de openingen vereist. Deze worden opgevuld om een flexibele afsluiting/buffer te creëren die zorgt voor veerkracht en krachtabsorptie.

Bonding applications in the automotive industry - Lightweight constructions and torsional stiffness.
Bonding applications in the automotive industry - For effective adhesive bonding, a certain gap width is required for

1 mm = geen flexibele verlijming

3-5 mm = optimaal resultaat

> 10 mm geen probleem

Lijmen met twee componenten harden uit ongeacht de omgevingsomstandigheden. Ze harden uit door een chemische reactie tussen de twee gemengde componenten. Voor lijmen met één component zijn er verschillende uithardingssystemen. Op de reparatiemarkt wordt uitgebreid gebruikgemaakt van lijmen met één component die uitharden bij een reactie van vocht en temperatuur.

Tweecomponentepoxy- en polyurethaanlijmen

Bonding applications in the automotive industry - 2-component versus 1-component adhesive technologies.

Lijmen met twee componenten harden uit ongeacht de omgevingsomstandigheden door een chemische reactie die plaatsvindt tussen de twee gemengde componenten A en B. De uitharding kan versneld worden door de temperatuur van het voorwerp te verhogen. Deze techniek wordt vaak toegepast (bijv. door gebruik van verwarmingselementen, infraroodverwarming, ovens enz.). Uitharding door warmte kan ook de uiteindelijke sterkte van de lijm vergroten. Controleer altijd op het technische informatieblad of er productspecifieke informatie vermeld is over de uitharding.

Technologie met één component voor polyurethanen en MS-polymeren

Lijmen met één component harden uit bij kamertemperatuur en luchtvochtigheid. Vliesvorming: 3 à 4 mm tijdens de eerste 24 uur bij 23 °C en >50 % relatieve vochtigheid.

Polyurethanen en MS-polymeren harden uit van buiten naar binnen.

Eéncomponentlijmen van polyurethaan en MS-polymeer hebben hetzelfde uithardingsproces.

De uithardingstijd is afhankelijk van de dikte van de laag. Bij een verhoging van de temperatuur en vochtigheid kunnen deze tijden korter zijn, terwijl lagere temperaturen en een lage relatieve vochtigheid een vertragend effect hebben.

Hoe hoger de vochtigheid en temperatuur, hoe sneller de uitharding.

Hoe hoger de vochtigheid en temperatuur, hoe sneller de uitharding.

Bonding applications in the automotive industry - One-component technology for polyurethanes and MS polymers.

Henkel carrosserielijmen

  • Bieden uitstekende corrosiebescherming en adhesie
  • Bieden proces aangepaste verwerkingstijden
  • Voldoen aan de specificaties van de originele autofabrikanten
  • Voldoen aan de OEM/OES-vereisten inzake sterkte en crashprestaties
  • Bieden een uitzonderlijke veiligheid, gebaseerd op uitgebreid onderzoek en ruime OES-ervaring

Corrosiebescherming

De TEROSON EP 5055 lijm met twee componenten heeft uitstekende corrosiewerende eigenschappen. 

Op de foto's wordt de situatie getoond na verschillende zoutsproeicycli.

Bonding applications in the automotive industry - Bonded area exhibits no corrosion with TEROSON EP 5055.
  • Het verlijmde gebied vertoont geen corrosie

Praktisch voorbeeld:

  • Verlijmd dak met OEM-gespecificeerde TEROSON EP 5055
  • Uitstekende adhesie zonder primer
  • Gedemonteerd na 3 jaar gebruik

Resultaat: geen spoor van corrosie

Bonding applications in the automotive industry - Practical example of TEROSON EP 5055: no corrosion!
Bonding applications in the automotive industry - The non-bonded joint is totally corroded.

Ter vergelijking:

  • De niet-verlijmde verbinding is volledig gecorrodeerd

DOEN
Oppervlaktebehandeling

Een mechanische voorbehandeling van de oppervlakke (ontbramen, schuren en recht maken) verbetert de geschiktheid van het oppervlak. Schuren verwijdert losse en vervormde deeltjes en zorgt voor een vlak oppervlak. Afhankelijk van het materiaal kan hierdoor ook de adhesie verbeteren.

De te verlijmen oppervlakken moeten vrij zijn van olie, smeervet, vocht en vuil. Voor deze voorbehandeling kan TEROSON FL+ gebruikt worden.

DOEN
Correct mengen van lijmen met twee componenten

Gebruik alleen verwerkingspistolen die een zuigerstang hebben. Knijp vóór de bevestiging van de statische menger een kleine hoeveelheid materiaal naar buiten om te controleren of beide componenten tegelijkertijd uitgestoten worden. Bevestig nu de statische menger. Verwijder ong. de eerste 10 cm gemengde lijm om te verzekeren dat de werkelijk aangebrachte lijm goed gemengd is. 

NIET DOEN
Werkstukken verplaatsen of onder spanning brengen tijdens de uitharding

Terwijl de lijm aan het uitharden is, mogen de verlijmde delen niet verplaatst of onder spanning gebracht worden, en moeten ze in exact dezelfde positie blijven. Zo wordt een ononderbroken uithardingsproces gegarandeerd met het oog op een maximale uiteindelijke sterkte en adhesie.

Bij het bepalen van de werkelijke kostprijs van een opdracht is het belangrijk rekening te houden met elk aspect ervan. Bij elke berekening moet daarom rekening gehouden worden met onder andere:

  • Kostprijs van materiaal
  • Tijdbesparing
  • Energiebesparing
  • Extra vereiste of gebruikte producten
  • Gereedschappen